Att se in i framtiden

Inte ens en kristallkula hjälper om man med säkerhet vill veta vad som kommer att vara modernt om ett par år. Det enda man kan veta säkert är att trender går i vågor, och att samma modefärger sällan återkommer två säsonger i följd. Men vi har alltid människans grundläggande natur och sätt att se på livet att utgå från. Därför blir det ofta lite murrigare färger i klädaffärerna när hösten närmar sig, lite mörkare och kanske – om man vill se det så – lite dystrare. Vinrött, beige, brunt och grått återkommer igen och igen i höstmodet, och kunderna verkar nöjda med det.

Miljötrenden

En sak vi dock kan vara säkra på är att människor idag ställer betydligt större krav på miljömedvetenhet. Den moderna kunden vill veta var hennes plagg har tillverkats, av vem och under vilka villkor. Hon vill också vara säker på att materialet i kläderna hon köper är så giftfritt som möjligt och helst ekologiskt producerat, vilket tagits fasta på av många kända varumärken Dagens kund månar också i högre grad än förut om plaggets kvalitet och hållbarhet. Detta till trots köper vi fortfarande ny mobil så ofta som vartannat år, oavsett vår kunskap om vilket enormt resursslöseri detta är. Och hittar vi en tv-apparat med nya funktioner som vi längtat efter tvekar många av oss inte många sekunder om vi får höra att dröm-tv:n säljs ut på rea någonstans. Vi är alltså inte särskilt konsekventa i vårt miljötänk, men man ser ändå en tydlig tendens i inköpsstatistiken mot en större medvetenhet när det gäller kvalitet och hållbarhet och alltså är det värt för modebranschens ledande moguler att tänka till lite extra då de väljer produktionsland, material och marknadsföringsmetoder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>